PEMAHAMAN



Pemahaman : Puisi
Baca puisi di bawah ini, kemudian jawab semua soalan yang berikutnya.

Suria…
kau segala-galanya
tanpamu semua tidak menjadi,
sinarmu amat berharga,
tiada bandingannya.

Suria…
kau pembawa tuah,
sinar fajarmu menyihatkan diri,
baik tua, muda mahupun bayi.
sinaranmu menghindar duka.

Suria…
kau pembawa rezeki,
perniagaanku bertambah laris,
jika terikmu mengering tekakku,
air menjadi pengubat diri.

Suria…
kau penyambung nyawa,
tanamanku tidak menjadi,
walaupun keringat membasahi diri,
Jika sinarmu tidak berseri.

Suria…
baktimu tiada tandingan,
walaupun emas menggunung tinggi,
cahayamu tetap kunanti,
kau sungguh bermakna

Kepentingan Matahari kepada Manusia 
1.         Suria atau matahari adalah sangat berharga kepada semua yang hidup. 
2.         Suria membawa tuah kerana cahaya paginya dapat mengubati penyakit bagi bayi dan orang tua. 
3.         Peniaja yang paling beruntung pada waktu panas terik ialah penjual minuman. 
4.         Semua tanaman atau pokok-pokok memerlukan cahaya matahari untuk membina  makanannya sendiri. 
5.         Bakti matahari kepada manusia tidak dapat dijual beli walaupun dengan wang dan emas yang banyak.

Pemahaman : Cereka 
Pada zaman dahulu, di sebuah kampung terpencil yang bernama Kampung Wak Raja, tinggallah sepasang suami isteri bersama-sama dengan seorang anak lelaki mereka yang bernama Alif. Alif merupakan seorang yang sangat baik, rajin dan taat kepada ibu bapanya. Kedua-dua orang tua itu sangat sayang akan Alif. 
            Pada suatu hari, ayah Alif yang menghidap penyakit ganjil telah meninggal dunia . Akibat kemiskinan yang dihadapi, akhirnya Pak Usup telah  meninggal dunia kerana tidak dirawat oleh tabib. Tinggallah Alif dengan ibunya. Hidup mereka semakin tertekan kerana mereka sangat miskin. 
Apabila peperangan yang meletus agak berpanjangan di negerinya , Alif dan ibunya terpaksa mengambil keputusan untuk menyelamatkan diri dengan keadaan sehelai sepinggang . Mereka tidak mempunyai wang. Alif menggunakan keringatnya dan telah masuk ke hutan untuk  mencari buah-buahan sebagai makanan mereka. 
            Apabila tiba di hutan, Alif terjumpa sebatang pokok yang lebat buahnya. Alif memanjat pokok itu dan memetik buahnya. 
            Setelah banyak buah dipetik, Alif mengasingkan buah-buahan itu. Buah yang masak dimasukkan ke dalam bakul pertama. Buah itu untuk ibunya. Buah yang muda untuk dirinya dimasukkan ke dalam bakul kedua. 
            Dalam perjalanan pulang, Alif bertemu dengan beberapa orang perompak. Perompak-perompak itu menangkapnya.
            "Hai, budak, apa engkau buat di sini?" soal ketua perompak.
            "Saya mencari buah-buahan," kata Alif.
            "Mencari buah-buahan? Mengapa?" tanya ketua perompak.
            "Saya orang miskin, saya tidak ada duit untuk membeli makanan. Buah-buahan inilah yang menjadi makanan saya dan ibu," jawab Alif. 
            Ketua perompak nampak dua buah bakul yang dibawa oleh Alif. Sebuah berisi buah yang masak dan sebuah lagi berisi buah yang muda.
            "Mengapa kamu letakkan buah yang masak ke dalam sebuah bakul yang lain," tanya ketua perompak itu.
            "Buah-buah yang masak untuk ibu dan buah-buah yang muda untuk saya sendiri," jawab Alif. 
            Sekarang, ketua perompak faham punca buah-buahan itu diasingkan. Semua perompak itu kasihan melihat Alif. Mereka tahu bahawa Alif seorang budak yang baik, taat serta kasih kepada ibunya.
            "Wahai budak, engkaulah anak yang rajin dan taat kepada ibu. Nah, ambil wang ini, belilah makanan untuk kamu dan ibu," kata ketua perompak.
            "Terima kasih tetapi saya tidak boleh menerima wang ini," kata Alif.
            "Mengapa?" tanya ketua perompak. 
            Sikap Alif menjadikan ketua perompak insaf. Dia menyuruh pengikutnya memulangkan harta yang dicuri mereka. Alif pun pulang ke rumahnya.


Berdasarkan petikan tadi, di bawah ini disenaraikan watak serta sikap atau maklumat penting yang berkaitan.
Watak
Sikap/Maklumat
Alif
seorang anak yang baik , rajin dan taat kepada   ibu bapanya.
Pak Usup
meninggal dunia akibat penyakit ganjil.
Ibu Alif
terpaksa menyelamatkan diri bersama-sama dengan anaknya akibat peperangan yang berpanjangan.
Ketua Perompak
insaf dan menyuruh pengikutnya memulangkan harta yang dicuri oleh mereka.
Kampung Wak Raja
sebuah kampung yang terpencil.

Pemahaman : Jadual
1.
Jadual terdiri  daripada baris dan lajur.
2.
Tujuan jadual adalah untuk menyatakan sesuatu perkara atau aktiviti dalam bentuk yang lebih mudah dan sistematik .
3.
Jadual lazimnya mempunyai tajuk yang ditulis di bahagian atas jadual.
4.
Jadual merupakan suatu  bentuk penulisan teknikal, bertujuan menghubungkan sesuatu perkara dengan perkara yang lain, misalnya kegiatan dengan masa, masa dengan tempat, acara dengan penganjur, dan sebagainya.
5.
Jadual ada yang ringkas dan ada yang lebih kompleks.
6.
Jadual yang lengkap biasanya memenuhi persoalan-persoalan apa, siapa, di mana, bagaimana, bila dan mengapa.
7.
Lihat contoh jadual di bawah ini.


8.
Dalam soalan pemahaman, pelbagai bentuk soalan boleh ditanya daripada jadual, sama ada yang tersirat atau yang tersurat.
9.
Adakalanya soalan pemahaman yang ditanyakan  tidak dinyatakan secara langsung dalam jadual. Oleh itu, murid-murid perlu memahami dan mentafsir jadual dengan teliti sebelum menjawab soalan yang dikemukakan.


Pemahaman : Catatan
1.
Catatan merupakan suatu cara untuk merakamkan sesuatu peristiwa yang pernah dialami, didengar atau dilihat oleh seseorang individu dalam bentuk penulisan.
2.
Catatan  biasanya ditulis dengan  menyatakan masa serta tarikh.
3.
Untuk menjawab soalan pemahaman berbentuk catatan, pelajar perlu memahami catatan tersebut secara keseluruhan terutama dari segi urutan peristiwa dan masa serta tarikh sesuatu peristiwa berlaku.
4.
Hal ini demikian kerana banyak soalan yang ditanyakan berkait dengan aspek-aspek tersebut.
5.
Sebaik-baiknya, sebelum menjawab soalan, bacalah keseluruhan petikan sekurang-kurangnya dua kali.
6.
Baca dengan teliti serta fahami setiap peristiwa yang dicatatkan.
7.
Setelah memahami isi utama dalam petikan, bacalah pula soalannya dengan tenang.
8.
Fahami kehendak soalan dan rujuk petikan untuk mendapatkan jawapannya.
9.
Pada umumnya, soalan-soalan pemahaman dapat dikategorikan kepada tiga bentuk, iaitu

a.
soalan yang jawapannya tersurat;

b.
soalan yang jawapannya tersirat;

c.
soalan tentang perbendaharaan kata/peribahasa




Pemahaman : Syarahan

1.
Syarahan biasanya ditulis untuk disampaikan dalam suatu situasi seperti majlis rasmi ataupun pertandingan.
2.
Oleh yang demikian, syarahan ditulis dalam bentuk formal dan mengikut formatnya yang khusus.
3.
Untuk menjawab soalan pemahaman berbentuk syarahan, murid perlu memahami syarahan tersebut secara keseluruhan untuk mendapatkan isi-isi utama serta hujah-hujan sampingannya.
4.
Sebaik-baiknya, sebelum menjawab soalan, bacalah keseluruhan petikan sekurang-kurangnya dua kali.
5.
Baca dengan teliti serta fahami setiap hujah yang disampaikan.
6.
Setelah memahami petikan secara umumnya, bacalah pula soalannya dengan tenang.
7.
Fahami kehendak soalan dan rujuk petikan untuk mendapatkan jawapannya.
8.
Pada umumnya, soalan-soalan pemahaman dapat dikategorikan kepada tiga bentuk, iaitu
(a)
soalan yang jawapannya tersurat;
(b)
soalan yang jawapannya tersirat;
(c)

soalan tentang perbendaharaan kata/peribahasa

TIP

1.
Berdasarkan analisis soalan-soalan UPSR sejak tahun 1992 hingga 2001, petikan berbentuk syarahan/ucapan/ceramah sudah tiga kali ditanyakan iaitu pada tahun 1996, 1998, dan 1999.
2.
Pada umumnya, soalan-soalan pemahaman dapat dikategorikan kepada tiga bentuk, iaitu 
a.      soalan yang jawapannya tersurat;
b.      soalan yang jawapannya tersirat;
c.      soalan tentang perbendaharaan kata/peribahasa
3.
Ada beberapa panduan yang boleh anda ikuti untuk menjawab soalan-soalan ini. Perhatikan rajah yang ditunjukkan di bawah ini.


















Catat Ulasan