KEMAHIRAN MENULIS
Kemahiran menulis menulis
merujuk kebolehan murid menulis perkataan & ayat serta mengeluarkan idea menerusi pelbagai jenis penulisan yang berkaitan dengan
pengetahuan dan pengalaman Kreatif atau bukan kreatif.Ia juga melibatkan penggunaan
ayat yg gramatis, tanda baca dan predikat yg betul, di samping tulisan yang
jelas, cantik dan kemasserta ejaan yang
betul.
Konsep Menulis
Konsep Menulis
Kemahiran murid berfikir, menaakul, menyusun dan mengolah idea sebelum dilahirkan dalam bentuk wacana yang lengkap.-Murid perlu menguasai struktur karangan seperti tahu menulis panduan, pemerengganan dan menulis kesimpulan.
Berikut ialah beberapa tujuan menulis
1. Melahirkan murid yang dapat menjana idea,
pendapat, situasi atau tajuk ke
dalam bentuk
karangan.
2. Melatih murid melahirkan idea.
3. Melatih murid menghujah dan mengembangkan
idea.
4. Melatih murid mengembangkan karangan dalam
bentuk pemerengganan yang betul.
5. Melatih murid-murid menggunakan bentuk
penggunaan bahasa yang betul berdasarkan
sesuatu jenis karangan tertentu.
6. Melatih murid menggunakan format karangan
yang betul.
7. Menggunakan pengalaman menulis karangan ke
dalam situasi sebenar sehari-hari.
8. Menyediakan murid-murid untuk menghadapi
peperiksaan.
9. Menyuburkan minda dan fizikal murid.
10. Meluaskan Kosa Kata.
11. Memberikan kepuasan jiwa.
Menulis boleh
dibahagikan kepada beberapa peringkat iaitu pramenulis,mekanis dan pelahiran.
Peringkat
Pramenulis
Aktiviti
menulis iaitu sebelum mereka dapat menulis huruf dengan kemas dan betul.
Merupakan aktiviti latihan otot dan jari serta koordinasi tangan dan mata
diberikan kepada murid.Di antara aktivitinya ialah menulis dari kiri ke kanan, latihan mewarnakan
dari kiri ke kanan,latihan membentuk bulatan di udara, di atas meja, pasir,
lantai tanpa menggunakan alat tulis, menyambung titik, membuat corak, membuat
garis lurus dan melukis gambar.
Peringkat
Mekanis
Pada
peringkat ini murid diajar untuk menguasai dan membentuk huruf-huruf besar dan
kecil dalam abjad. Seterusnya diajar menguasai kemahiran menulis huruf, suku
kata, perkataan dan ayat misalnya menulis bentuk-bentuk yang serupa kepada
huruf mengikut teknik menulis, menulis bentuk-bentuk huruf berdasarkan
gambar-gambar yang mirip kepada bentuk-bentuk huruf tertentu.
Peringkat
Pelahiran
Pada
peringkat ini murid telah menguasai kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan
mengeja. Murid juga sudah boleh menulis pelbagai jenis karangan (sudah matang).
Guru boleh memulakan jenis-jenis penulisan terkawal, berpandu, separa terkawal
dan secara berpandu. Kemudian didedahkan dengan penulisan bebas dan kreatif.Contohnya
seperti menulis jawapan pemahaman,menulis karangan,menulis ayat berdasarkan
gambar, membina ayat, memanjangkan ayat, menulis rencana,mengisi silang kata
serta melengkapkan ayat.
Penulisan
terkawal (disediakan oleh guru)
Aktiviti yang
boleh dijalankan ialah mengisi tempat kosong dengan perkataan yang sesuai dalam
karangan yang disediakan dan menyusun ayat-ayat yang disediakan mengikut urutan
supaya menjadi sebuah karangan lengkap.
Penulisan
separa terkawal (disediakan oleh guru)
Aktiviti yang boleh dijalankan
ialah menggantikan perkataan yang telah dipadamkan dengan perkataan lain yang
telah disediakan.
Penulisan Karangan
berpandu (guru memandu murid menulis)
Murid boleh menulis semula cerita,menulis karangan berdasarkan soalan-soalan berurutan
mengenai sesuatu tajuk dan memindahkan bentuk daripada dialog kepada karangan
penceritaan atau sebaliknya.
Penulisan Bebas
Guru akan
menyedia tajuk dan murid bebas mengolah secara individu, kolaboratif dan
koperatif.Contohnya naratif(cerita, laporan,rencana, ulasa),argumentative (bahas,
perbincanagan, kritikan),deskritif(gambaran, peristiwa, benda, perwatakan),kreatif(
puisi, cerpen, drama) dan imaginatif( pengalaman).
Catat Ulasan