KEMAHIRAN MEMBACA
Kemahiran
membaca adalah salah satu daripada empat kemahiran bahasa yang penting dalam
proses pengajaran dan pembelajaran bahasa. Kemahiran membaca merupakan susulan
daripada kemahiran-kemahiran asas seperti mendengar dan bertutur. Menerusi pembacaan,
seseorang berupaya memperoleh ilmu pengetahuan yang tidak dapat diperolehi
menerusi pengalaman-pengalaman biasa yang lain. Membaca membantu meningkatkan
dan memperluaskan pemikiran,idea serta meningkatkan daya kemahiran kreatif dan
kritis seseorang individu dalam pelbagai bidang.
Membaca merupakan
proses kebalikan daripada proses menulis. Proses membaca memerlukan seseorang
itu menterjemahkan kembali lambang-lambang bertulis kepada lambang-lambang
bunyi yang hendak disampaikan oleh penulisnya. Membaca berbeza
daripada mendengar kerana ia melibatkan kedua-dua aktiviti verbal dan literasi
secara serentak. Apabila kita membaca kita akan menghuraikan bahan bercetak
kepada pertuturan dan pada masa yang sama kita akan menghuraikan pertuturan itu
kepada pemikiran.
Kebolehan
membaca amat penting kerana ia merupakan
satu ukuran kejayaan seseorang pelajar di sekolah. Kebolehan membaca dianggap
sebagai asas bagi mencapai semua kejayaan dalam semua bidang, terutama dalam
bidang pendidikan. Kemahiran membaca ditekankan pada peringkat awal lagi
bersama kemahiran lain seperti mengira dan menulis. Kebolehan membaca bukan
sahaja dianggap sebagai asas utama bagi mencapai kejayaan dalam bidang ekonomi
dan sosial, malah sistem persekolahan itu sendiri menganggapnya sehingga ke
peringkat yang lebih tinggi.
Membaca adalah satu
proses memperoleh tafsiran yang bermakna ke atas lambang-lambang bercetak dan bertulis
(Harris dan Sipay, 1980). Proses membaca juga dikatakan sebagai keupayaan
seseorang itu mengecam bentuk visual dan menghubungkan bentuk itu dengan bunyi
ataupun makna yang diketahui melalui pengalaman dan akhirnya berupaya
mentafsirkan maksudnya.
Smith dan Johnson (1980)mentakrifkan membaca sebagai
keinginan mewujudkan interaksi antara penyampaian idea penulis denga tanggapan
yang dibuat oleh pembaca.Goodman (1973) pula menyatakan membaca adalah proses
psikolinguistik yang bermula daripada pembaca mengamati perkataan yang terdapat
dalam teks yang dibaca sehinggalah terbentuknya makna berdasarkan pengamatan
yang dilakukan. Ini menunjukkan melalui proses itu wujud interaksi antara
bahasa dengan pemikiran kerana hubungan hubungan antara bahasa dengan pemikiran
sememangnya berlaku dalam dimensi yang lebih luas. Kita menggunakan bahasa bagi
melahirkan pemikiran yang wujud dalam minda.
Jenis peringkat
membaca
Terdapat empat
jenis peringkat membaca iaitu;
·
Bacaan mekanis
(bersuara)
·
Bacaan mentalis
/ akaliah (kefahaman)
·
Bacaan intensif
(mendalam)
·
Bacaan
ekstensif (meluas)
Catat Ulasan